Říká se, že když nový vůz opustí brány automobilky, ztrácí na ceně. A jeho tržní hodnota klesá dál s každým ujetým kilometrem. V praxi to znamená, že v případě odcizení nebo totální škody vám pojišťovna nevyplatí celou částku, za kterou jste auto pořídili. Pokud ovšem nemáte sjednáno GAP pojištění.

Představte si situaci, že jste si naspořili a koupili nové auto za 700 tisíc korun a to vám po dvou letech někdo ukradl. A i když jste auto měli pojištěné, pojišťovna vám vyplatí jako náhradu škody jen 400 tisíc. Pak zaplatíte desetiprocentní spoluúčast a zbude vám 360 tisíc. Takže jste ve ztrátě 340 tisíc. Ještě horší je situace, když jste si auto pořídili na úvěr. V takovém případě jste bez auta, ale úvěr doplatit musíte.

„Mnoho lidí má neblahou zkušenost s tabulkami pojišťoven ve chvíli, kdy pojišťovny mají uhradit škody a to platí i pro motoristy. Ti bývají nemile překvapení zejména tehdy, když jim auto ukradnou nebo mají auto takzvaně na totálku,“ říká finanční poradce společnosti Partners Jiří Kubík. Problém je v tom, že u standardního havarijního pojištění pojišťovny zpravidla vyplácejí pojistné plnění ve výši obvyklé ceny vozidla, takže se většinou ani zdaleka nepřiblíží ceně, které jste za auto skutečně zaplatili. Vykrýt ztrátu ale můžete prostřednictvím pojištění GAP.

GAP se vyplatí u nových aut

GAP pojištění (Guaranteed Asset Protection, česky Garantovaná ochrana majetku) kryje rozdíl mezi pořizovací cenou vozu a jeho obecnou hodnotou v době vzniku pojistné události po dobu dvou, tří nebo pěti let od koupě. Majiteli auta zajistí až stoprocentní návratnost prostředků vložených do koupě vozidla v případě krádeže nebo totální škody na vozidle v důsledku havárie či živelní události.

„Toto pojištění by se mělo hlavně používat u nových aut pořízených na úvěr, protože po krádeži nejenže pojišťovna vyplatí menší plnění, než kolik vůz stál, ale vám stále zůstává dluh, který musíte platit,“ doporučuje Jiří Kubík.

Co je GAP pojištění?

• Guaranteed Asset Protection (česky Garantovaná ochrana majetku)
• Specifické připojištění, které je nabízeno jako doplňkové autopojištění.
• Kryje rozdíl mezi pořizovací cenou vozu a jeho obecnou hodnotou v době vzniku pojistné události.
• Sjednat ho lze jak u nových, tak u ojetých vozů, ideálně v okamžiku jejich zakoupení.
• Pojištění pro ojeté vozy má své limity, třeba 250 tisíc korun jako maximální možné plnění.
• Sjednává se většinou na tři roky, výjimečně na pět let.

„Kdo chce být chráněn na cenu, které za auto zaplatil, nemá moc jiných možností než využití pojištění GAP. Důvod je v běžném pojištění, které logicky počítá s tím, že obvyklá cena vozidla s časem klesá, tedy logicky klesá i pojistné plnění při jeho totální škodě či krádeži,“ potvrzuje specialista na autopojištění Slavie pojišťovny Václav Geletič a dodává, že nejčastěji si motoristé sjednávají toto pojištění, pokud si koupí nový vůz nebo si auto pronajmou od leasingové společnosti.

Podle mluvčího Allianz pojišťovny Václava Bálka tím získávají garanci, že jim v případě totální škody nebo odcizení pojišťovna vyplatí celou částku, za kterou automobil pořídili. „Pojistné platí tři roky a týká se všech vozidel, tedy nikoliv jenom osobních, ale i nákladních, autobusů, tahačů nebo třeba motocyklů,“ upřesňuje Bálek.

Cena GAP pojištění je závislá zejména na pojistné částce a odstupňována je vždy podle nákupní ceny vozu. Zaplatit za něj tak lze jak necelý tisíc korun, tak i několik tisíc korun ročně.

Poznámka: Tento článek byl publikován na idnes.cz, odkaz zde, autor: Daniel Tácha